perjantai 17. huhtikuuta 2009

Neulojan aamupala

Moikka!

Täytyi oikein ikuistaa miltä kaurapuuro näyttää Kultakeramiikan lautasessa. :) Tänään alkoi tekemään mieli kyseistä puuroa marjoilla ja raejuustolla. Mustaherukat ovat hiukan kohmeisia, mansikat tai vadelmat olisivat vielä parempia. Kysynkin: minkä kanssa syöt puurosi mieluiten vai syötkö ollenkaan puuroa? Itsellä vie voiton "silmä" puurossa, joka on voita tai margariiniä.

Taitaa päivä vähän kirkastua, koko aamun on kovin harmaata, muutama lumihiutalekkin leijaili ilmassa. Villatakki joka on puikoilla valmistuu kovin hitaasti, olisko syy sen kerroslaskurin. :) Kiitos Omppumato kommentistasi. :) Pian asia korjaantuu, tilasin ja nyt vaan odottelen.

Huomenna menen siskolleni ja on suunnitteilla meno LankaMaailma Nordian neuletapaamiseen, nähdään siellä. :)

Terkuin Tupuna!

24 kommenttia:

Maj kirjoitti...

Minä en syö puuroa. En ole koskaan tykännyt - äiti on kertonut, että olen kieltäytynyt puurosta about 2-vuotiaasta lähtien. :) Puuro tuntuu mun mielestä inhottavalta. Ainoa, mitä suostun syömään on uuniohrapuuro kokonaisista ohrasuurimoista sokerin ja kanelin kera.

MarjutJ kirjoitti...

Itse asiassa syön kaurapuuroa joka arkiaamu, mutta minulla se ei pidä nälkää lainkaan ja joudun jo aamupäivällä syömään ruisleipää avuksi.

Yleensä sekoitan puuroon leseitä ja kaadan maitoa sekaan. Maitoa en osaa puuron kanssa juoda siististi lasista, koska kotona se aina kaadettiin lautaselle. Ehkä kuitenkin hillosilmä olisi mieluisin höyste.

ilu kirjoitti...

Mulla on perversio, jota kukaan ei käsitä, ennen kuin maistaa: mä syön puuroni jugurtin kera. Parhaita ovat mustikka- ja banaanijugurtti. Nam! Se on ikään kuin hillo ja maito samassa.

Villa Lankala kirjoitti...

Puuro voisilmällä ja maidolla taitaa olla se paras vaihtoehto minulle.

Huomenna nähdään!

Pirjo-Riitta kirjoitti...

Harvoin syön kaurapuuroa, mutta siinä täytyy sitten olla iso voisilmä ja vähän maitoa reunoilla. Nam.
Joskus joltain lapsista kysyin, että laitetaanko voisilmä, niin tämä vastasi että ei kun tohon ja näytti puuroa. Luuli kait että meinaan tökätä lusikalla silmään.. ;oD

Tupuna kirjoitti...

Maj: Kummityttöni kertoi hänellä olevan puurosta tunne, että tulee suuhun jo pureskeltua leipää. :)

Marjut: Minulla ei tule joka päivä nyt taas keitettyä puuroa. :)

Omppumato kirjoitti...

Syön puuron aina voisilmällä (tai margariinia). Aika harvoin tosin tulee tehtyä puuroa, vaikka pidänkin kaurapuurosta tosi paljon. Joskus syön kaurapuuroa iltapalaksi, jos nälkä yllättää.

Kiva, että pystyin auttamaan sinua tuon kerroslaskurin kanssa :)!

Tupuna kirjoitti...

Ilu: Olen maistanut sitäkin versiota ja mielestäni toimii. :)

Villa Lankala: KIva. :)

Pirjo-Riitta: Voi niitä kullannuppusia. :)

Omppumato: Iltasella meikällä ei ole tullutkaan keitettyä. Taisit auttaa muitakin, Kiitos. :)

Villikissa kirjoitti...

Minä syön puuron mieluummin päivällä, aamulla se ei mene alas.Puuro on mukavan kevyt ateria kun haluaa syödä kevyemmin.Ja minun puuroon kuuluu jokin soppa, vaikka mansikoista, mustikoista tai muista marjoista tehty.Valion marjakeitot ovat ihania kaurapuuron kanssa.Jos ei kaapista löydy soppaa, niin myös jogurtti käy.

Anonyymi kirjoitti...

Kaura tai mannapuuro on parhaat, voisilmän kera =D!
Höh, en ole kuullutkaan että joku laittais raejuustoa tai jugurttia puuroon...

Matleena kirjoitti...

Minä en ole viime aikoina syönyt puuroa, kun ole yllättäen havainnut, että mahani ei tykkää viljatuotteista. Ennen kyllä söin lähes päivittäin puuroa (tai velliä) ja silloin panin mieluusti mustaherukkahilloa silmäksi ja vielä lorauksen maitoa lautaselle. Nam nam!

MariL kirjoitti...

Minä syön joka aamu puuroa. Minun puuroni on aika "askeettinen", koska en laita siihen suolaa ollenkaan, ainoastaan kaurahiutaleita ja vettä, ja keitän mikrossa. Päälle laitan pakastemarjoja jäisinä, koska ne jäähdyttävät puuron nopeasti syöntilämpöiseksi ja toisaalta kuuma puuro sulattaa marjat. :) Marjoissa ei ole ollenkaan sokeria, enkä sitä lisää puuron päällekään, eli aamiaiseni on suolaton puuro + sokerittomat jäiset marjat, ja puoli mukia rasvatonta laktoositonta maitoa. Aika paljon "-ton" -juttuja, mutta hyvää on ja sillä jaksaa lounaaseen asti. :)

Esikoiselle isi keittää myös mikrossa aamuisin "vanhan ajan puuroa", eli siihen isi laittaa myös ripauksen suolaa, oikeasta voista voisilmän, sokeria päälle ja vielä maitoakin. Maidon kait kuuluisi olla vielä punaista maitoa, mutta esikoinen juo kevyt hyla-maitoa, niin sen pitää kelvata puuroonkin. ;) Minä kokeilin yhtenä aamuna tehdä itselleni samanlaisen version, enkä meinannut millään saada sitä alas. En nimittäin voi sietää sokeria puuron päällä, koulussa ala-asteella oli aina sokeria kaurapuuron kanssa, enkä voinut syödä sitä silloinkaan. Eikä minusta oikein maitokaan sovi puuron sekaan, voisilmä ehkä just ja just. :) Makunsa kullakin. :)

Eila kirjoitti...

Kaurapuurosta ja yleensä puuroista olen aina tykännyt. Lapsena äiti keitti aina kaurapuuron aamulla ja söin sen sokerin ja maidon kanssa, nam! Nykyään syön mehukeiton kanssa, hyvää!
Mukavaa viikonloppua!

Veera kirjoitti...

Haa, puurokysymys. Minä olen puuron suhteen ihan naurettavuuteen asti kaavoihin kangistunut: pikakaurapuuro syödään itsetehdyn omenasoseen kanssa (jos sitä ei ole, jää pikakaura keittämättä), kauralesepuuro, mannapuuro tai ohrahiutalepuuro mehukeiton kanssa, spelttipuuro tai ohrauunipuuro suurimoista voisilmän kanssa (maitoa on myös oltava, mutta lasissa), riisipuuro kanelin ja sokerin kanssa...

Puuron koostumus on myös tosi tärkeä asia, liian löysää en syö ja velli on jo ajatuksena kammottava! Mutta ei, en minä muuten ole ollenkaan valikoiva... :D

sartsa kirjoitti...

Mitä tekee raejuusto puurolautasella? Kysyn vaan!
Vaikka yks minun asiakas laitto sinne aina piimää. Sekin oli outoa.
Miä laitan voisilmän ja sokeria. Tai sit teen sitä ei-maustettua pussipuuroa, johon kiehautettu vesi päälle. Niin että muutama hiutale vielä päällä pöllyää ja puuro on ihan jäykkää. Sit sinne sokeritonta kaupan mehukeittoa. Tätä syön töissä välillä eväänä. Työkavereilta meinaa mennä ruokahalut kun minun puuro on kuulemma raakaa. Minun mummo söi kyllä aikanaan ihan raakojakin hiutaleita lautaselta.
Kyllä kerroslaskurin puuttuminen hidastaa neulomista ihan huomattavasti:D Soittaminenkin menee yleensä ihan pieleen, jos telineessä on jokin vika...

Susu kirjoitti...

Voisilmä on parasta! Ei niin terveellinen mut hyvän makuinen. Ja tykkään kyllä puurosta mutta olen laiska keittämään sitä. Viimeeksi oli hienoa herätä pitkäperjantaina ja saada isän keittämää puuroa aamiaiseks!

Nna kirjoitti...

Minä tykkään puurosta kovasti. Kaikista parasta on mummon keittämä ruispuuro. Siihen kuuluu päälle voisilmä, sokeria ja maitoa siten, ettei se sotkeennu voin kanssa. Mies aina välillä nauraa minulle, kun se maidon asettelu on niin hankalaa. Mutta sitten se on hauskaa, kun puuro kelluu siinä.

Ledu kirjoitti...

Hyvältä ja makoisalta näyttää! Meillä syö lapset aamuisin puuroa jäisten mustikoiden kera. Itse olen taas tauolla puurosta... Mustikoita tuli niin vähän viime vuonna, että annan lapsille ;)

Pirena kirjoitti...

Minä syön kaurapuuroa aamuin ja illoin. Mikrossa vesi+hiutaleet ja ripaus suolaa. Sitten maidolla höystettynä ja jotain pakastemarjoja päälle, tällähetkellä mustaherukka/vadelmasosetta. Pakastin kesällä survottuna nuo keskenään. Otan aina pienen purkin jääkaappiin, muutamaksi päiväksi riittää. Aloitin tämän vakituisen puuronsyönnin vasta vähän toistakymmentä vuotta sitten. Oli jäänyt kansakoulusta kammo kaura- ja ruisvellin syömisestä.

Hepsi kirjoitti...

Oli mukava taas tavata!

Minä syön puuroa joka aamu ja oikein reilun annoksen, joten se pitää kyllä hyvin nälän kurissa. =) Kyytipojaksi useimmiten Valion sokerittomia mehukeittoja tai itse tehtyä mansikkakiisseliä ( tai mustikka- tai puolukka-). Joskus harvoin tekee mieli laittaa puuroon voita tai margariinia.
Puuron keitän ihan hellalla (joskus myös hellalle-hih!) ja laitan siihen isoja kaurahiutaleita, Elovenaa ja neljän viljan hiutaleita sopivassa suhteessa. Nam!

Maartsi kirjoitti...

Heippa vaan! Noteerasin kyllä sinut neuletapaamisessa, joten ehkäpä tunnistan toistekin. :)

Minäkin kerron puurokokemuksista ;). Minut pakotettiin syömään puuroa joka aamu 15-vuotiaaksi asti. Siinä taisi tulla loppuelämäksi puurokiintiö täyteen. Riisipuuro on kyllä hyvää.

Sanna kirjoitti...

Puuro on lempiaamiaiseni, ja iltapala ja välillä lounaskin :) Ruishiutalepuuro on parasta ja mieluisinta puuron kanssa ovat kohmeiset mustikat ja rasvaton maito tai sitten keiju-silmä ja maito. Kaurapuuron kanssa herkullista on rahka, banaaniviipaleet ja mustaherukat (siis nämä kaikki yhdessä) Ohrapuuron kanssa hyvää on runsaasti marjoja sisältävä kiisseli. Ja puurossa pitää olla riittävästi suolaa.

Tupuna kirjoitti...

Kiitos kaikille! Ihania uusia puurojuttuja. :)
Leipä miehen tiellä pitää ja puurohan on leivän korviketta.

Anonyymi kirjoitti...

Meillä syödään joka aamu puuro, joks nykyisellään on kaura-ruispuuroa (ryynejä sopivassa suhteessa paketista jos toisestakin) jonka mies keittää ja tulee sitten herättämään kun puuro on valmista ja puurooni laitan tällä hetkellä Oivariini-silmän, mutta välillä myös marjoja tai omenasosetta.

-merja-